باسمه تعالی عظم شأنه

این منابع قدیمی هستند اما برای کسانی که قصد دارند با برخی از منابع مدیریت آشنا شوند مفید است

این فایل در آبان ماه 1385 تهیه شده است و سعی ما به روز رسانی آن است.

 برای تقویت پایه های دانش مدیریت و قبولی در کنکور هیچ چیزی بهتر از مراجعه به دانش اصیل و یدئوهای استادان برجسته خارجی و داخل نیست بدین منظور به سایت واکادمی  (‌سایت جدید ما)

http://www.vdars.com ‌مراجعه فرمایید.

 منبع شناسی آزمون های دکترا در حوزه های مختلف مدیریت

 

چکیده

 به منظور ارائه خدمات بیشتر و همچنین کسب درجه استادی در حوزه های مختلف مدیریت و انتخاب به عنوان چهره ماندگار، انجام تحقیقات و تألیفات مختلف و پذیرش در هیأت علمی ورود به دوره دکترای تخصصی ضروری به نظر می رسد. این تحقیق به دنبال ارائه منابع و راهکارهایی در راستای حصول  به دوره دکترا است، که در 4 محور اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته که شامل آزمون زبان (تافل)، آزمون کتبی تخصصی حوزه های مختلف مدیریت، مصاحبه دکترای تخصصی و تحلیل بعضی ازآمارها و سوالات راجع به دوره دکترا است. گرایش های مختلفی که تحلیل شده اند شامل مدیریت استراتژیک، مدیریت بازار یابی، رفتار سازمانی، خط مشی گذاری و مدیریت دولتی، منابع انسانی، مدیریت تولید، مدیریت تکنولوژی، سیستم ها و  تحقیق در عملیات می باشد.

دانشگاههای پذیرنده دانشجو در مقطع دکترا شامل دانشگاه تهران،  دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه پردیس قم، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه امام صادق(ع) ( در آینده )، دانشگاه شهید چمران اهواز ( در آینده ) می باشند.

پیش ‌نیازهای ورود به آزمون کتبی تخصصی

به منظور اجازه ورود به آزمون کتبی تخصصی دانشگاه‌های مختلف، دانشجویان باید دارای شرایط اختصاصی و عمومی مورد نظر دانشگاه برگزار کننده آزمون باشند. عمدتاً این شرایط شامل معدل کارشناسی ارشد، دفاع پایان‌نامه تا شهریور ماه سال شروع تحصیل، گذراندن تمامی واحدها و... می‌باشد. به منظور شرکت در آزمون کتبی تخصصی، داشتن مدرک معتبر زبان عمومی از یکی از دانشگاه‌ها یا سازمان‌های داخل (سازمان سنجش) ضروری بوده که به منظور اهمیت آن بعداً بررسی می‌گردد. اطلاع از نحوه ثبت نام در رشته / گرایش علاوه بر روزنامه‌های کثیرالانتشار، از طریق سایت آن دانشگاه نیز امکان‌پذیر خواهد بود که بعضی از سایت‌های مرتبط ذیلاً ذکر می‌گردد. قابل ذکر است که اطلاعات مذکور در قسمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی سایت قابل دسترسی است.

دانشگاه تربیت مدرس             www.modares.ac.ir

دانشگاه تهران                                www.ut.ac.ir

دانشگاه شهید بهشتی                  www.sbu.ac.ir

دانشگاه اصفهان                                 www.ut.ac.ir

دانشگاه علامه طباطبایی                           www.atu.ac.ir

پردیس قم                           www.Qc.ut.ac

 

آزمون زبان عمومی

اخذ مجوز شرکت در آزمون کتبی تخصصی در صورتی امکان‌پذیر است که دانشجو بتواند مدرکی معتبر در زمینه زبان عمومی از یکی از دانشگاه‌های معتبر ایران یا خارج ارائه نماید. آزمون زبان عمومی انگلیسی رایج در ایران، تافل می باشد که هر دانشگاه آزمون خاص خود را دارد. و بعضی از دانشگاه‌ها آزمون سایر دانشگاه را می‌پذیرند. سازمان سنجش نیز آزمون TOLIMO را برگزار می‌کند در صورتی که داوطلب حد نصاب این آزمون را کسب کند می‌تواند در آزمون کتبی تخصصی شرکت نماید. که بعداً حد نصاب آن برای هر دانشگاه ذکر می‌گردد.

آزمون زبان عمومی در دنیا به صورت‌های مختلف همچون IELTS، TOEFL، MCHE، TOLIMO، MOHMET برگزار می‌شود. که تافل بین‌المللی توسط سازمان سنجش برگزار می گردد. امتحان‌های تافل برگزار شده در ایران با تافل استاندارد تفاوت‌هایی دارد. عمده‌ترین تفاوت آن عدم وجود مهارت شنیداری (Listening) و نوشتاری (Writing) در آزمون‌های تافل داخل است. که این امر امتحان تافل دانشگاه‌های ایران را ساده‌تر نموده است. و فقط مهارت قواعد(Grammer) ، لغت و درک مطلب(Vocabulary & reading)  مورد آزمون قرار می‌گیرد.امروزه تافل در دنیا به 3 فرمت زیر آزمون می‌شود:

 - Paper Based TOEFL.

- Computer – Based TOEFL.

- NEXT Generation TOEFL.

آزمون تافل که توسط دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود عمدتاً به صورت Paper Based می‌باشد که جدول زیر تفاوت‌ها آزمون‌های تافل برگزار شده را بیان می‌کند:

 

تافل دانشگاه‌های ایران

تافل بین‌المللی

مواد امتحانی

ـــــــــ

50 سؤال

Listening

40 سؤال

40 سوال

Structure

30 سؤال

به همراه Reading است

Vocabulary

30 سؤال

50 سؤال

Reading Comprehension

ـــــــ

1 ساعت

Writing

1 ساعت و 30 یا 40 دقیقه

3 ساعت

Time

محاسبه نمره تافل بین‌المللی از 310 تا 677 می باشد که ابتدا نمرات هر یک از مواد امتحانی ذکر شده که نمرات آن بین 31 تا 68 می‌باشد و سپس مجموع آنها محاسبه شده، ضربدر 10 می‌شود و نمره نهایی پس از تقسیم بر 3 حاصل می‌گردد به مثال ذیل توجه کنید:

52     Listening Comprehension

48    Structure written Expression

50    Vocabulary V Reading Comprehension

150

نمره کل تافل 500 = 3  1500 = 10  150

نمره Writing بین 1 تا 6 به صورت مجزا محاسبه می‌گردد.  نمره تافل دانشگاه‌های ایران بین صفر تا 100 است که هر سوال یک امتیاز داشته که نمره قبولی همة دانشگاه‌ها بیش از 50 است. اما دانشگاه تهران و قم نمره بین 50 تا 70 را به عنوان قبولی مشروط مد نظر قرار داده که اگر دانشجو قبول قطعی دوره دکترای تهران یا قم شود باید قبل از آزمون جامع دکترا ، مدرک تافل بالای 70 خویش را ارائه نماید. قابل ذکر است که فقط تافل علامه دارای نمره منفی است.

دانشگاه‌های برگزار کننده آزمون تافل شامل دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه و تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و همچنین سازمان سنجش و آموزش کشور می‌باشد. که جدول زیر وضعیت آزمون تافل را در هر یک از دانشگاه‌های فوق بیان می‌کند.

 

 

نام دانشگاه

وضعیت قبولی

دانشگاه‌های پذیرنده

تافل تربیت مدرس

از 50 تا 89 معتبر برای دو سال

از 90 تا 100 اعتبار دائم

تربیت مدرس، امام صادق(ع) و اصفهان از 50 به بالا، تهران و قم از 70 به بالا

تافل تهران و قم

از 50 تا 69 قبولی مشروط

از 70 تا 100 قبولی قطعی

تهران، قم

تافل اصفهان

از 50 به بالا قبولی قطعی

اصفهان

تافل علامه

از 50 به بالا قبولی قطعی

علامه طباطبایی

قابل ذکر است که آزمون زبان عمومی دانشگاه شهید بهشتی همراه آزمون کتبی تخصصی برگزار می‌گردد. و دانشگاه علامه فقط تافل برگزار شده خویش را می‌پذیرد. نمره تافل دانشگاه تربیت مدرس اگر از 70 بالاتر شود برای دانشگاه قم و تهران معتبر است. و نمره بالاتر از 50 تافل مدرس برای دانشگاه امام صادق(ع)، اصفهان نیز معتبر است.

آزمون تولیمو

به منظور ایجاد زمینه تقویت وتوسعه زبان آموزی در کشور و فراهم آوردن امکان سنجش توانایی دانش زبانی دانشجویان  آزمون زبان انگلیسی پیشرفته(TOLIMO:E-A2006) توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود .  

الف - مواد امتحانی و مدت پاسخگویی به سوالات آزمون
آزمون ((Tolimo:E-A2006 شامل 140 سوال چهار گزینه ای و یک سوال دربخش نوشتاری درحیطه های زبانی زیر است :
1- بخش نوشتاری (یک سوال و مدت پاسخگویی 30 دقیقه )
2- ساختار و نوشتار زبانی ( 40 سوال و مدت پاسخگویی 30 دقیقه ).
3- خواندن و درک مطلب ( 50 سوال و مدت پاسخگویی 55 دقیقه ).
4- درک مطلب شفاهی (50 سوال و مدت پاسخگویی 35 دقیقه).
ب- محاسبه نمره کل
نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می شود. دامنه نمره کل از 310تا 677 است . نمره بالاتر از 600 عالی ،بین 520 تا 599 خوب ، بین 480 تا 519 متوسط و کمتر از 479 ضعیف تلقی می گردد.لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین 1 الی 6 می باشدکه در کنار نمره کل در کارنامه درج خواهدشد. جهت اطلاعات بیشتر به سایت سازمان سنجش مراجعه گردد.

WWW.SANGESH.ORG

منابع آزمون زبان انگلیسی عمومی

امروزه به دلیل اهمیتی که آزمون‌های عمومی زبان در سراسر دنیا کسب نموده‌اند منابع فراوانی در مورد آنها یافت می‌شود. اما تعدادی از منابع مذکور که بیشتر در ایران مورد استفاده‌اند ذکر می‌گردد:

- BARRON S How to Prepare for the TOEFL test.

- BARRONS Especial words for the TOEFL.

- English Grammer Digest Trudy Aronson.

- Longman.

و مجموعه سوالات تافل آزمون ورودی دکترا (دانشگاه تربیت مدرس و تهران)

تدوین: دکتر حسین اصغرپور

ـ تافل راهنما.

ـ منشور تافل.

آزمون کتبی تخصصی

دانشجویان با داشتن شرایط عمومی و اختصاصی و کسب نمره مورد قبول در آزمون زبان عمومی می‌توانند در آزمون کتبی تخصصی شرکت نمایند. در این قسمت سعی می شود موارد ذیل مورد بررسی قرار گیرد:

الف) دانشگاه‌هایی که در مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرند و معرفی گرایش‌های مورد پذیرش آنها.

ب) تمرکز روی یک رشته یا دانشگاه

استراتژی تمرکز به بیان تمرکز روی یک دانشگاه خاص و یک رشته خاص می‌پردازد که بر اساس نوع رشته و گرایش و دانشگاه منابع مرتبط معرفی می‌شوند و نحوه نگارش سؤالات آزمون دکترا و نحوه مطالعه آن بیان می‌گردد.

ج) استراتژی تنوع

استراتژی تنوع به بیان مطالعه کتب مهم و اساسی در هر رشته و گرایش می‌پردازد که دانشجو قادر است در رشته‌های دانشگاه‌های مختلف امتیاز کسب نماید. بنابر این بر اساس دروس اصلی گرایش های مختلف مدیریت منابع ذکر می‌گردند.

دانشگاه‌هایی که در مقطع دکترا در حوزه‌های مدیریت دانشجو می‌پذیرند عبارتند از: دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، پردیس قم، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام صادق(ع) ]در آینده[ ، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی.

دانشگاه‌های فوق عمدتاً در گرایش‌های مدیریت استراتژیک، بازاریابی بین‌المللی، رفتار سازمانی، منابع انسانی، مدیریت دولتی (سیاستگذاری عمومی)، مدیریت مالی، مدیریت تولید، OR، سیستم‌ها، مدیریت آموزشی و مدیریت رسانه در سهمیه‌های آزاد، مربی، بورس و رزمنده دانشجو می‌پذیرند. ذیلاً بعضی از گرایش‌ها به همراه مواد امتحانی و ضرایب ذکر می‌گردند: قابل ذکر است که ضرایب مربوط به سنوات گذشته می‌باشد که ممکن است در سال‌های آتی تغییر نمایند. یا تعداد مواد امتحانی کاهش یا افزایش یابد. ذیلا نام گرایش ها بر اساس نام دانشگاه مورد پذیرش مطرح می گردند:

دانشگاه  تربیت مدرس

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

4

تئوری های سازمان و مدیریت

 

 

سیا ستگذاری در بخش عمومی (مدیریت دولتی)

 

4

خط مشی گذاری و مدیریت استراتژیک

 

3

آمار در مدیریت

 

3

روش تحقیق در مدیریت

 

4

زبان تخصصی

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

 

تحقیق در عملیات

 

 

 

 

3

آمار در مدیریت

 

3

روش تحقیق در مدیریت

 

4

زبان تخصصی

 

 

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

 

تحقیق در عملیات

 

 

 

 

3

آمار در مدیریت

 

3

روش تحقیق در مدیریت

 

4

زبان تخصصی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

تئوری های سازمان و مدیریت

 

 

 

رفتار سازمانی

 

 

 

 

 

 

رفتار سازمانی

 

 

روش تحقیق

 

 

آمار

 

 

زبان تخصصی

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

 

مدیریت گرایش سیستم ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

مدیریت گرایش تولید و عملیات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه تهران

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

بازار یابی   و  مدیریت استراتژیک

 

 

مدیریت بازار یابی  بین المللی

 

3

بازار یابی  بین المللی- بازار گانی بین المللی

 

4

زبان تخصصی

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

تئوری های مدیریت  و رفتارسازمانی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی

 

 

 

 

مدیریت  گرایش منابع انسانی

 

3

مدیریت بهره وری نیروی انسانی

 

3

مدیریت منابع انسانی و حقوق ودستمزد

 

4

زبان تخصصی

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

تئوری های مدیریت  و رفتارسازمانی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

سیستمهای کمی (کاربرد تئوری تصمیم گیری در مدیریت – تحقیق در عملیات پیشرفته)

 

 

مدیریت  گرایش تولید و عملیات

 

3

سیستمهای تولیدی (مدیریت تولید- برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودیها مدیریت کیفیت و بهره برداری)

 

4

زبان تخصصی

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

تئوری های مدیریت  و رفتارسازمانی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

مدیریت  گرایش تحقیق در عملیات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

اصول و مفاهیم ارتباطات

 

مدیریت  گرایش رسانه

 

3

ارتباطات سازمانی

 

3

ارتباطات انسانی

 

4

زبان تخصصی

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

تئوری های مدیریت  و رفتارسازمانی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

مدیریت سرمایه گذاری و ریسک

 

 

مدیریت  گرایش مالی

 

3

تئوریهای مالی و مدیریت

 مالی پیشرفته

 

3

بازارها و موسسات مالی

 

4

زبان تخصصی

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

تئوری های مدیریت  و رفتارسازمانی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

مدیریت  گرایش سیاستگذاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

مدیریت  گرایش استراتژیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

مدیریت  گرایش رفتار سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پردیس قم

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

4

تئوری های سازمان و مدیریت

 

 

مدیریت  سیاستگذاری

 

3

مدیریت استراتژیک (خط مشی گذاری )

 

3

آمار و روش تحقیق

 

2

اقتصاد

 

4

زبان تخصصی

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

تئوری های سازمان و مدیریت

 

 

مدیریت  منابع انسانی

 

3

آمار و روش تحقیق

 

3

مدیریت رفتار سازمانی

 

3

مدیریت  منابع انسانی

 

4

زبان تخصصی

دانشگاه اصفهان

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

تئوری های سازمان و مدیریت

 

مدیریت بازرگانی  (گرایش های بازار یابی، رفتار سازمانی و  مدیریت منابع انسانی)

 

2

سیاست های بازرگانی

 

2

رفتار سازمانی و  مدیریت منابع انسانی

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

زبان تخصصی

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

3

تئوری های سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش

 

 

مدیریت آموزشی

 

 

2

مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش

 

 

1

نظارت و ارزشیابی آموزشی

 

 

1

آمار و روش تحقیق

 

 

2

زبان تخصصی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

4

تئوری های سازمان و مدیریت (رفتار، تئوری ها و منابع)

 

 

مدیریت  گرایش سیاستگذاری

 

3

خط مشی گذاری عمومی

 

2

روش شناسی، آمار، اقتصاد و مالیه عمومی

 

4

زبان تخصصی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

مدیریت استراتژیک

 

مدیریت استراتژیک

 

 

مدیریت بازاریابی

 

 

روش تحقیق و آمار

 

 

زبان تخصصی

 

 

تئوریهای مدیریت

 

 

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

 

 

مرحله اول

نام گرایش

 

1

زبان عمومی

 

مدیریت  تولید و عملیات

 

1

سواد کامپیوتر

 

1

زبان تخصصی

 

1

مدیریت  تولید

 

4

مدیریت  تولید

 

مرحله  دوم

 

3

تئوریهای  مدیریت،

تحلیل آماری، OR

 

3

زبان

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

 

 

 

مدیریت تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

 

 

 

مدیریت  رفتار سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه شهید بهشتی

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

3

زبان انگلیسی

 

مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

 

 

2

اقتصاد

 

 

3

تئوریهای سازمان و مدیریت

 

 

2

رفتار سازمانی

 

 

3

سیاستهای بازرگانی

 

 

2

آمار و روش تحقیق

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

مدیریت منابع انسانی پیشرفته

 

مدیریت بازرگانی گرایش منابع انسانی

 

3

تئوریهای مدیریت

 

3

تئوریهای رفتار سازمانی

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

زبان

 

2

اقتصاد

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

3

مدیریت مالی پیشرفته

 

مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی

 

3

مدیریت سرمایه گذاری

 

2

تئوریهای مدیریت

 

2

آمار و روش تحقیق

 

3

زبان

 

2

اقتصاد

 

 

ملاحظات

ضرایب

مواد امتحانی

نام گرایش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

 

 

مدیریت بازاریابی

 

 

آمار و روش تحقیق

 

 

تئوریهای سازمان و مدیریت

 

 

اقتصاد

 

 

زبان انگلیسی

 

ب) استراتژی تمرکز

عمدتاً دانشجویان زمانی که قصد شرکت در آزمون دکترا را دارند به روش‌‌های زیر در مورد نوع رشته انتخابی و دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کنند:

1ـ انتخاب یک رشته / گرایش از دانشگاه‌ها: به عنوان مثال داوطلب گرایش منابع انسانی را از دانشگاه‌های مختلف انتخاب می‌کند.

2ـ انتخاب یک رشته / گرایش از یک دانشگاه خاص: به عنوان مثال داوطلب فقط گرایش‌های دانشگاه تهران را انتخاب نموده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

3ـ انتخاب رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های مختلف: به عنوان مثال دانشجو رشته OR را در دانشگاه تربیت مدرس، مدیریت دولتی رادر دانشگاه قم، منابع انسانی را از دانشگاه تهران، و مدیریت استراتژیک را از دانشگاه شهید بهشتی انتخاب می‌نماید.

4ـ انتخاب دو رشته مختلف از یک دانشگاه خاص امکان‌پذیر نیست.

حسن مورد اول و دوم این است که دانشجو در رشته تخصصی و مورد علاقه خویش ثبت‌نام نموده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند. اما ضعف آن که مخصوصاً در حالت دوم این است که ممکن است در یک سال، دانشگاه در آن رشته پذیرش نداشته باشد. در حالت اول و دوم، دانشجو استراتژی تمرکز را انتخاب نموده است. ریسک مورد اول از مورد دوم کمتر است. حسن مورد سوم این است که دانشجو اطلاعات عمومی در مورد حوزه‌های مختلف مدیریت کسب می‌نماید و مدیریت دریایی به عمق یک سانتی‌متر را درک می‌کند.

در مورد سوم دانشجو استراتژی تنوع در انتخاب رشته‌ها و دانشگاه‌ها را در نظر قرار داده است. البته این مورد برای دانشجویانی که از پایه قوی برخوردارند می‌تواند مفید باشد. اما دانشجویانی که در یک مدت زمان محدود قصد مطالعه دارند برای آنها کمی سخت به نظر می‌رسد مگر اینکه دروس مشترک رشته‌های مختلف را مطالعه نموده باشد.

قابل ذکر است که بعضی از رشته‌ها در بعضی از مواد امتحانی با یکدیگر همپوشانی دارند که این عامل قبولی دانشجو را در رشته‌های مختلف امکان‌پذیر می‌نماید. در این بخش استراتژی تمرکز بر اساس رشته و دانشگاه معرفی شده و منابع آن (تا جایی که نگارنده اطلاع دارد) بیان می‌گردد. بر اساس استراتژی تمرکز شخصی که تمایل دارد در دانشگاه تهران شرکت نماید حالت‌های زیر اتفاق می‌افتد (قابل ذکر است که همه رشته‌ها در یک سال برگزار نمی‌شوند).

دانشگاه تهران                       

                  مدیریت بازاریابی                          

                  مدیریت مالی                                  

                  مدیریت منابع انسانی                     

                  مدیریت تولید و عملیات                 

                  مدیریت رفتار سازمانی

                  تحقیق در عملیات

در این حالت مطلوب است که دانشجو علاوه بر مطالعه تخصصی در گرایش انتخابی خویش از کتاب‌ها، اساتید بزرگوار و جزوات دانشگاه تهران در مقطع ارشد و حتی دکترا اطلاع داشته باشد. تا بتواند بهتر پاسخگوی سوالات باشد.

اما ممکن است دانشجو یک گرایش را از دانشگاه‌های مختلف انتخاب نماید که به صورت ذیل است.

منابع انسانی

دانشگاه تهران

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه پردیس قم

دانشگاه اصفهان

در این حالت بین آزمون‌های کتبی در سؤالات و کتاب‌های مورد مطالعه و حتی مواد امتحانی و ضرایب آنها تفاوت‌هایی وجود دارد که نسبت به حالت قبل لازم است داوطلب مطالعات گسترده‌تری را داشته باشد. در این قسمت خوب است که داوطلب همپوشانی‌های بین گرایش‌ها را مشخص نموده، ابتدا اشتراکات را مطالعه نماید و سپس به مطالعه منابع خاص دو دانشگاه بپردازد.

ذیلاً منابع بعضی از گرایش ها بر اساس دانشگاه‌ها بیان می‌گردد.

1ـ دانشگاه تربیت مدرس

   1ـ1ـ رشته مدیریت دولتی

     1ـ1ـ1ـ تئوری‌های سازمان و مدیریت

عمدتاً سوالات تئوری‌های سازمان و مدیریت در دانشگاه تربیت مدرس توسط اساتید بزرگوار جناب آقای دکتر دانایی‌فرد و دکتر مشبکی طرح می‌شود. البته در سایر رشته‌های مدیریت یک دسته از سوالات توسط دکتر رضائیان نیز طراحی می‌شود. که تعدادی از منابع معرفی می‌گردد.

الف) مبانی فلسفی تئوری‌های مدیریت دولتی

مؤلفان: دکتر الوانی، دکتر دانایی‌فرد، انتشارات صفار.

ب) مدیریت دولتی نوین

مؤلف: اون هیوز ترجمه: دکتر الوانی و دیگران، انتشارات مروارید.

ج) تئوری سازمان‌های دولتی

مؤلف: دنهارت ترجمه: دکتر الوانی، دکتر دانایی‌فرد، انتشارات صفار

د) مقالات دکتر الوانی، دکتر فقیهی، دکتر دانایی‌فرد، دکتر وارث و دکتر مشبکی

هـ) استعاره‌های سازمان مؤلف: مورگان مترجم: دکتر مشبکی

در صورتی که گرایش OR، بازاریابی یا رفتار باشد مطالعه کتاب‌های زیر نیز توصیه می‌شود.

الف) اصول و مبانی مدیریت دکتر رضائیان انتشارات سمت

ب) تئوری‌های سازمان: مدرن، نمادین تفسیری و پست مدرن مؤلف: خانم هچ

مترجم: دکتر دانایی‌فرد، انتشارات افکار .

   2ـ1ـ1ـ آمار

سوالات آمار دانشگاه تربیت مدرس توسط دکتر عادل آذر طرح می‌شوند. که منابع آن به صورت زیر است.

الف) آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول)

جلد اول: دکتر آذر، دکتر مؤمنی ، انتشارات سمت.

ب) تشریح مسائل آمار و کاربرد آن در مدیریت

دکتر آذر، دکتر مؤمنی، انتشارات کوهسار

ج) آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد دوم

 دکتر آذر، دکتر مؤمنی

د) تشریح مسائل آمار و کاربرد آن در مدیریت

دکتر آذر، دکتر مؤمنی اسلام فاخر، انتشارات کوهسار

هـ) جزوه تدریس آمار 1 و 2 دکتر آذر در دانشگاه امام صادق (ع).

نکته مهم اینکه مطالعه دقیق کتب فوق برای اکثر دانشگاه‌ها کفایت می‌کند.

معمولاً 60 تا 70% سوالات آزمون دکترا از تحلیل آماری (جلد دوم) و 30 تا 40 درصد از آمار 1 خواهد بود.

    3ـ1ـ1ـ روش تحقیق

سؤالات روش تحقیق دانشگاه تربیت مدرس توسط اساتید بزرگوار دکتر خداداد حسینی، دکتر دانایی‌فرد طرح می‌شود. که در سایر رشته‌ها دسته‌ای از سوالات توسط دکتر عاصمی‌پور طرح می‌شود. منابع روش تحقیق دانشگاه تربیت مدرس به صورت ذیل است:

الف) جزوه دکتر خداداد حسینی دانشگاه تربیت مدرس و امام صادق(ع)

ب) کتاب روش تحقیق دکتر دلاور

ج) روش تحقیق در مدیریت (جلد اول و دوم)

جلد اول: رویکرد کمی ـ جلد دوم: رویکرد کیفی

مؤلفان: دکتر دانایی‌فرد، دکتر الوانی و دکتر آذر، انتشارات صفار

د) جزوه تدریس شده دکتر عاصمی‌پور در دانشگاه امام صادق(ع)

    4ـ1ـ1ـ خط شی‌گذاری و مدیریت استراتژیک

در این بخش دو دسته سوال مطرح شده که یک دسته آن مربوط به خط‌ مشی‌گذاری و دسته دیگر آن مربوط به مدیریت استراتژیک است. که منابع آن به صورت زیر است:

الف) تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی، انتشارات سمت، مؤلف: دکتر الوانی

ب) مدیریت دولتی نوین مؤلف: آون هیوز مترجمان: دکتر الوانی و دیگران.

ج) مدیریت استراتژیک هیل و جونز

Strategic Management an integrated Perspective

Hill & Jones

د) مطالعه یک کتاب مدیریت استراتژیک مانند:

مبانی مدیریت استراتژیک دیوید هانگر و ویلن

 مدیریت راهبردی انتشارات سمت مترجم: دکتر حسینی مؤلف: پیرس ورابینسون.

    5ـ1ـ1ـ زبان تخصصی

در زبان تخصصی عمدتاً ترجمه‌های مطالب جدید در حوزة مدیریت دولتی مد نظر است که دانش تخصصی داوطلب را در این حوزه مورد سنجش قرار می‌دهد.

  2ـ1ـ رشته مدیریت گرایش تحقیق در عملیات

منابع تئوری‌های سازمان و مدیریت، آمار و روش تحقیق تقریباً رشته مدیریت دولتی است. اما منابع تحقیق در عملیات و تئوری‌های کمی و تصمیم‌گیری به صورت ذیل است:

  1ـ2ـ1ـ تحقیق در عملیات

سؤالات تحقیق در عملیات عمدتاً توسط دکتر آذر و انوار رستمی طراحی می‌شوند که منابع آن به صورت ذیل است:

الف) تحقیق در عملیات مؤلف: دکتر عادل آذر

3ـ1ـ مدیریت گرایش بازاریابی بین‌المللی

منابع تئوری‌های سازمان و مدیریت، آمار، روش تحقیق مانند فوق است اما در گرایش بازاریابی رفتار سازمانی و اقتصاد نیز آزمون می‌شود که ذیلاً منابع آن ذکر می‌گردند؛ قابل ذکر است که بازاریابی و حوزه‌های آن در سال‌های گذشته جزو مواد امتحانی نبوده‌اند!

  1ـ3ـ1ـ رفتار سازمانی

سؤالات رفتار سازمانی دانشگاه تربیت مدرس، عمدتاً توسط اساتید بزرگوار جناب آقای دکتر رضائیان و دکتر مشبکی طرح می‌شوند که منابع آن به صورت ذیل می‌باشد:

الف) مبانی رفتار سازمانی، انتشارات سمت مؤلف: دکتر علی رضائیان

ب) مدیریت فشارهای روانی، انتشارات سمت مؤلف: دکتر علی رضائیان

ج) مدیریت تعارض و مذاکره، انتشارات سمت مؤلف: دکتر علی رضائیان

د) عدالت و انتظار عدالت در سازمان، انتشارات سمت مؤلف: دکتر علی رضائیان

هـ) مدیریت رفتارهای سیاسی، انتشارات سمت مؤلف: دکتر علی رضائیان

و) جزوات کارشناسی و کارشناسی ارشد دکتر رضائیان

ز) مدیریت رفتار سازمانی مؤلف: دکتر مشبکی

  2ـ3ـ1ـ اقتصاد

سؤالات اقتصاد عمدتاً عمومی بوده و کتاب‌های دکتر نظری و دکتر تیموررحمانی کفایت می‌کنند.

2ـ دانشگاه تهران

دانشگاه تهران در طول سال‌های مختلف در گرایش‌های بازاریابی بین‌المللی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تولید و عملیات، تحقیق در عملیات، مدیریت رسانه، سیاستگذاری عمومی، رفتار سازمانی، مدیریت مالی و... در دوره دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرد. معمولاً تعداد مواد امتحانی گرایش‌های فوق نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیشتر است. تا سال 1385 بیشتر گرایش مدیریت دولتی بر گرایش‌های فوق حاکم بوده به طوری که در سؤالات آزمون‌های فوق سوالات مربوط به مدیریت دولتی به چشم می‌خورد. ] اما طبق شنیده‌ها ممکن است امسال رشته‌های امتحانی به دو دسته گروه بازرگانی گرایش منابع انسانی و استراتژیک و گروه دولتی با گرایش‌های خط مشی و منابع انسانی تقسیم شود [. در هر صورت بعضی از منابع گرایش‌های فوق ذیلاً بیان می‌شود.

    1ـ2ـ مدیریت گرایش بازاریابی بین‌المللی

امتحان این گرایش که در سال 85 برگزار شد شامل 9 ماده امتحانی بود که بعضی از منابع آنها ذکر می‌گردد:

      1ـ1ـ2ـ بازاریابی:

سوالات بازاریابی دانشگاه تهران عمدتا توسط اساتید بزرگوار همچون دکتر ونوس، دکتر روستا و دکتر ابراهیمی طرح می شود که منابع آن عبارتند از:

الف: بازاریابی  و مدیریت بازار

             مولفان: دکتر ونوس، دکتر روستا و دکتر ابراهیمی               انتشارات سمت

ب). کاتلر در مدیریت بازار

             مولف: فیلیپ کاتلر                       

ج). اصول بازاریابی

             مولف: فیلیپ کاتلر                           ترجمه:  بهمن فروزنده

د). مدیریت بازاریابی

             مولف: فیلیپ کاتلر                           ترجمه:  بهمن فروزنده

ه). جزوات اساتید فوق در دانشگاه تهران

و). مقالات اساتید مذکور

ز). تحقیقات بازاریابی

             مولفان: دکتر ونوس، دکتر روستا و دکتر ابراهیمی               انتشارات سمت

 

 

2-1-2مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک در دانشگاه تهران توسط دکتر دیواندری و ... تدریس می شود که می توان به بعضی ازمنابع آن اشاره نمود:

الف). جزوه مدیریت استراتژیک دکتر دیواندری

ب). مطالعه بعضی مقالات اساتید

ج). مطالعه یک یا چند کتاب که در بحث فرایند مطالبی را ذکر کرده اند.

     - مبانی مدیریت استراتژیک                         مولف: دیویدهانگر و ویلن

     - مدیریت راهبردی   مولف: پیرس و رابینسون    مترجم: دکتر حسینی    انتشارات سمت

د).جزوه دکتر باقری در دانشگاه امام صادق(ع)

ه). جزوه دکتر حاجی پور در دانشگاه امام صادق(ع)

3-1-2بازاریابی بین المللی

الف). بازاریابی جهانی

                             مولف: وارن جی کیگان              ترجمه: دکتر عبد المجید ابراهیمی

ب). بازاریابی بین المللی     

International Marketing         Philip Cateora                                                    McGraw-Hill

ج). جزوات تدریس شده در دانشگاه تهران

د).جزوه دکتر باقری در دانشگاه امام صادق(ع)

 

4-1-2بازارگانی بین المللی

 الف). بازارگانی بین المللی  دکتر حقیقی                                                                                            

5-1-2زبان تخصصی

الف).  کتابهای زبان تخصصی دکتر ونوس                    انتشارات دانشگاه تهران 

 

6-1-2آمار

الف). آمار و کاربرد آن در مدیریت ( جلد اول )

                                                  مولفان: دکتر آذر، دکتر مومنی

 

ب). آمار و کاربرد آن در مدیریت ( جلد دوم )

                                                  مولفان: دکتر آذر، دکتر مومنی

 

   7-1-2 روش تحقیق  

الف). روش تحقیق در علوم رفتاری

                                                  مولفان: دکتر بازرگان، دکتر زهره سرمد

 

8-1-2تئوریهای مدیریت و سازمان

به نظر می رسد سوالات تئوریهای سازمان و مدیریت توسط چند استاد بزرگوار طرح می شود که می توان بعضی ازمنابع آن را ذکر نمود:

الف). مقالات دکتر پور عزت

ب). مطالعه مباحثی از مدیریت دولتی و  بوروکراسی ( در قسمت مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس ذکر شدند ).

 ج). اصول و مبانی مدیریت

       مولف: دکتر سید جوادین

د). سازمان: سیستم های عقلایی، طبیعی و باز

       مولف: ریچارد اسکات             مترجم: دکتر میرزایی اهرنجانی

ه). تئوریهای سازمان: مدرن، پست مدرن و نمادین تفسیری

       مولف: خانم مری جو هچ             مترجم: دکتر دانایی فرد               انتشارات افکار

و). در صورت امکان کتابهای                                                                                                        مبانی فلسفی تئوریهای سازمان             مولف: دکترمیرزایی             انتشارات سمت   

ز). استعاره های سازمان        

       مولف: دکترمشبکی

 

9-1-2رفتار سازمانی

الف). رفتار سازمانی

                          مولف: کریتنرو کینیکی             مترجمان: دکتر فرهنگی و دیگران

ب). مبانی رفتار سازمانی

                          مولف: دکتر سید جوادین

3- دانشگاه پردیس قم

 دانشگاه پردیس قم دارای چند دانشکده است که زیر مجموعه دانشگاه تهران بوده و معمولا در گرایشهای مدیریت سیاستگذاری و منابع انسانی دوره های دکترای تخصصی را برگزار می نماید. در سالهای اخیر تعدادی از دانشجویان از پذیرش دانشجو توسط پردیس مطلع نبودند قابل ذکر است که اطلاعیه آن به همراه دانشگاه تهران منتشر می شود و امتحان کتبی آن نیز مجزا ازامتحان دانشگاه تهران است اما امتحان تافل آنها مشترک می باشد. منابع رشته های مذکور عبارتند از:  

1-3) مدیریت سیاستگذاری

         1-1-3)تئوریهای سازمان و مدیریت

این درس با ضریب 4 در این رشته آزمون می شود که منابع آن عمدتا شامل موارد ذیل می باشند:

الف). کلیه کتابها و منابع مطرح شده در ذیل تئوریهای در رشته مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس

ب). سازمان، سیستم های عقلایی، طبیعی و باز

                                        مولف : ریچارد اسکات

ج). مقالات دکتر زارعی متین و سایر اساتید همچون دکتر الوانی

د). مطالعه مباحث جدید همچون کار آفرینی، مدیریت دانش و مدیریت دولتی نوین.

                  

2-1-3)مدیریت استراتژیک و خط مشی گذاری

سوالات این قسمت عمدتا  شامل خط مشی گذاری است که منابع آن عبارت اند از:

الف). خط مشی گذاری

               مولف : دکتر الوانی و شریف زاده                     انتشارات علامه طباطبایی

ب). کتاب پایه در مورد مدیریت راهبردی

ج). مدیریت دولتی نوین       

                مولف :آون هیوز                 ترجمه : دکتر الوانی

 

3-1-3)آمار

الف). آمار وکاربرد آن در مدیریت ( جلد اول )  

                       مولفان: دکتر عادل آذر، دکتر منصور مومنی

ب). آمار وکاربرد آن در مدیریت ( جلد دوم)  

                       مولفان: دکتر عادل آذر، دکتر منصور مومنی

 

4-1-3)روش تحقیق

الف). روش تحقیق در علوم رفتاری

                                                  مولف:‌دکتر بازرگان

ب). روش تحقیق

                                                  مولف: دکتر دلاور

 2-3)مدیریت منابع انسانی

1-2-3)تئوریهای سازمان و مدیریت

تئوریهای سازمان و مدیریت نیز دراین گرایش، تمایل به تئوریهای مدیریت دولتی دارد که عمدتا سوالات آن از کتابهای مطرح شده در فوق طرح می شود که علاوه بر آن لازم است موارد ذیل نیز مد نظر قرار گیرند:

الف). مقالات دکتر زارعی متین

2-2-3)آمار و روش تحقیق

مانند گرایش سیاستگذاری است.

 

4ـ دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان عمدتاً در گرایش‌های رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، بازاریابی و مدیریت آموزشی در دورة دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرد. به زعم کسانی که در امتحان آن شرکت نموده‌اند سوالات را کلی ارزیابی نموده‌اند و اگر کتاب‌های پایه‌ای مدیریت مطالعه شود دانشجو قادر به پذیرش در آزمون کتبی خواهد بود. ذیلاً گرایش‌های این دانشگاه معرفی شده و منابع آن ذکر می‌گردند:

 

1ـ4ـ گرایش‌های بازاریابی، رفتار سازمانی و منابع انسانی

در سال 85 منابع سه گرایش فوق یکسان بود که عبارتند از:

1ـ1ـ4ـ تئوری‌های سازمان و مدیریت

الف) تئوری‌های سازمان و مدیریت مؤلف: استیفن پی رابینز مترجم: دکتر الوانی انتشارات صفار

ب) تئوری‌های سازمان و مدیریت مؤلف: ریچارد ال دفت مترجم: دکتر اعرابی انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی

3ـ1ـ4ـ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی

سوالات رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی با یکدیگر بودند که وزنة بیشتر سوالات به رفتار سازمانی اختصاص دارد.

 5ـ دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی در گرایش‌های سیاستگذاری عمومی، مدیریت استراتژیک، مدیریت تولید و عملیات، رفتار سازمانی و... در مقطع دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرد.

این دانشگاه امتحانات را به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌کند که در رشته‌های فوق (به جز مدیریت تولید) صرفاً شامل زبان عمومی است که به زعم شرکت کنندگان در امتحان سخت‌تر از زبان عمومی سایر دانشگاه‌هاست.

در مرحله اول در گرایش مدیریت تولید و عملیات علاوه بر زبان عمومی، سواد کامپیوتر زبان تخصصی و مدیریت تولید آزمون می‌شود. نکته مهم اینکه رشته‌های رفتار سازمانی،‌مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی به صورت تستی برگزار شده و رشته‌های مدیریت دولتی، مدیریت تکنولوژی و مدیریت تولید و عملیات به صورت تشریحی است. که ذیلاً هر یک از گرایش‌ها توضیح داده می‌شود.

1ـ5ـ مدیریت سیاستگذاری (مدیریت دولتی)

1ـ1ـ5ـ تئوری‌های سازمان و مدیریت (رفتار سازمانی، تئوری‌ها و منابع)

سوالات هر یک از مواد امتحانی فوق به صورت مجزا توزیع شده و توسط اساتید مختلف طراحی می‌شوند. بعضی از منابع آنها به صورت ذیل بیان می‌شود.

الف) کتاب‌های مطرح شده در بخش مدیریت دولتی دانشگاه مدرس.

ب) مقالات دکتر فقیهی و دکتر زاهدی، دکتر الوانی و...

ج) مبانی رفتار سازمانی، مترجم: دکتر اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

د) رفتار سازمانی (3 جلد فرد، گروه و سازمان) مؤلف: استیفن پی‌ رابینز، مترجم: دکتر اعرابی

هـ) استراتژی‌های منابع انسانی، مؤلف: مایکل آرمسترانگ، مترجم: دکتر اعرابی.

و) استراتژی‌های منابع انسانی، مؤلف: پیتر بامبرگر و من شولم، مترجم: دکتر اعرابی.

 

2ـ1ـ5ـ زبان تخصصی

3ـ1ـ5ـ خط شی‌گذاری عمومی

الف) مقالات دکتر فقیهی، دکتر زاهدی، دکتر الوانی و...

ب) کتاب‌های معرفی شده در ذیل دانشگاه تربیت مدرس

4ـ1ـ5ـ روش‌شناسی، آمار، اقتصاد و مالیه عمومی

الف) روش تحقیق در علوم اجتماعی  مؤلف: کیوی و کامپنهود، مترجم: دکتر عبدالحسین نیک گهر، انتشارات توتیا

ب) آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول) دکتر جمشید صالحی صدقیانی.

ج) تحلیل آماری (آمار پیشرفته) دکتر صالحی صدقیانی

کتاب‌های دکتر صدقیانی از نظر آمار ناپارمتریک کامل‌تر از آمار دکتر آذر می‌باشند.

د) اقتصاد و مالیه عمومی

مطالعه کتب عمومی اقتصاد مالیه عمومی و کتابهای دکتر نظرپور و دکتر تیمور رحمانی

2ـ5ـ مدیریت استراتژیک

رشته مذکور به صورت تستی برگزار می‌شود که منابع آن عبارتند از:

1ـ2ـ5ـ تئوری‌های سازمان و مدیریت

الف) تئوری های سازمان و مدیریت (جلد اول و جلد دوم) مؤلف: ریچارد ال رفت مترجم: دکتر اعرابی و پارسائیان انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

ب) طراحی ساختار سازمانی مؤلف: دکتر اعرابی انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی

ج) نظریه‌های سازمان و مدیریت از نوین گرایی تا پسانوین گرایی مؤلف: دکتر حسین رحمان سرشت انتشارات: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر

2ـ2ـ5ـ مدیریت بازاریابی

الف) استراتژی بازاریابی مؤلف: واکر، بوید و دیگران، مترجم: دکتر سید محمد اعرابی.

ب) بازاریابی جهانی مؤلف: وارن جی کیگان، مترجم: دکتر عبدالحمید ابراهیمی.

ج) بازاریابی سمت 3 استاد

3ـ2ـ5ـ روش تحقیق

مجموعه کتاب‌های دکتر اعرابی

4ـ2ـ5ـ آمار

جلد اول و دوم کتاب دکتر صالحی صدقیانی

5ـ2ـ5ـ زبان تخصصی

6-2-5- مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک، مولف فرد آر دیوید، ترجمه: دکتر اعرابی

3ـ5ـ مدیریت تولید و عملیات

 

6ـ دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی نیز در گرایش‌‌های بازاریابی، منابع انسانی، مالی و مدیریت استراتژیک در دوره‌های تخصصیPhD دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه زبان عمومی را به همراه امتحان کتبی تخصصی برگزار نموده و نیازمند مدرک تافل نمی‌باشد (تا سال 85 اینطور بوده است) منابع اصلی هر یک از مواد امتحانی گرایش‌ها به صورت ذیل می باشد:

1ـ6ـ مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک

تراکم ثبت نام کنندگان در رشته مدیریت استراتژیک بیشتر از سایر رشته‌ها و رقابت در آن نیز بیشتر است بعضی از منابع این گرایش عبارتند از:

1ـ1ـ5ـ سیاست‌های بازرگانی (مدیریت استراتژیک)

الف) مدیریت راهبردی، پیرس و رابینسون، ترجمه: دکتر حسینی، انتشارات سمت.

ب) جزوه دکتر حسینی. دانشگاه شهید بهشتی.

ج)

Strategic Management

Competitiveness & Globalization

Michael A  Hitt , R.Duame Ireland,

د

Robert E. Hoskisson

Strategic Management

ALEX MILLER

McGraw – hill

هـ) جزوات دکتر حاجی پور دانشگاه امام صادق(ع)

2ـ1ـ6ـ تئوری‌های سازمان و مدیریت

الف) اصول و مبانی مدیریت، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت.

ب) تئوری سازمان: مدرن، نمادین تفسیری و پست مدرن، مؤلف: ماری جو هچ، ترجمه: دکتر دانایی‌فرد، انتشارات افکار.

ج) جزوه کارشناسی ارشد دکتر رضائیان، دانشگاه امام صادق(ع)

د) جزوه کارشناسی دکتر باقری

هـ) تئوری سازمان: ریچارد ال دفت، ترجمه: دکتر اعرابی و پارساییان.

 

3ـ1ـ6ـ آمار و روش تحقیق

الف) آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول)، دکتر آذر و دکتر مؤمنی.

ب) آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد دوم)، دکتر آذر و دکتر مؤمنی.

ج) روش تحقیق در علوم رفتاری، دکتر سرمد، دکتر بازرگان و دکتر حجازی.

د) جزوه روش تحقیق آقای گنجعلی.

هـ) جزوه آمار دکتر آذر

4ـ1ـ6ـ رفتار سازمانی

الف) مبانی رفتار سازمانی، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت.

ب) انتظار عدالت و عدالت در سازمان، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت.

ج) مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت.

د) مدیریت تعارض و مذاکره، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت.

هـ) تعامل انسان و سیستم اطلاعاتی، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت.

و) مدیریت فشار روانی، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت.

ز) جزوه کارشناسی، دکتر رضائیان، دانشگاه امام صادق(ع) و شهید بهشتی.

ح) جزوه کارشناسی ارشد دکتر رضائیان، دانشگاه امام صادق(ع) و شهید بهشتی.

 

5ـ1ـ6ـ اقتصاد

جهت پاسخگویی به سوالات اقتصاد علاوه بر مطالعه کتب اقتصاد خرد و اقتصاد کلان نظری جزوات و کتاب‌های زیر مهم است:

الف) اقتصاد خرد، مؤلف: دکتر غلامحسین خورشیدی، انتشارات سنجش.

ب) اقتصاد مدیریت، بازارها و قیمت‌گذاری، تألیف: دکتر محمدرضا حمیدی زاده.

ج) اقتصاد مدیریت، تالیف: دمینیگ سالواتوره، مترجم:

د) جزوات استاد حمیدی‌زاده و خورشیدی که در دانشگاه بهشتی تدریس می‌کنند.

6ـ1ـ6ـ زبان انگلیسی:

زبان انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود در بخش تخصصی عمدتاً سوالات توسط خانم هادی‌زاده طرح می‌شوند.

2ـ6ـ مدیریت گرایش منابع انسانی

همة منابع این گرایش تقریباً مانند فوق (1ـ6) می‌باشند و منابع، مدیریت منابع انسانی به شرح ذیل است:

الف) راهبردهای منابع انسانی، مؤلف: مایکل آرمسترانگ، ترجمه: دکتر اعرابی.

ب) مجموعه کتاب‌های دکتر حاج کریمی.

3ـ6ـ مدیریت مالی

 

استراتژی تنوع

استراتژی تنوع به انتخاب رشته های مختلف از دانشگاههای مختلف نظاره دارد یا اینکه دانشجو برای امتحان یک دانشگاه و منابع متنوعی را ببیند .

این استراتژی نیازمند مطالعه و بررسی عمیق است که نسبت به استراتژی قبل، بیشتر نیامند فعالیت است. در این قسمت استراتژی تنوع بر اساس دروس مورد مطالعه طرح ریزی شده و علاوه بر منابع آزمون دکترا، منابعی برای مطالعه بیشتر ذکر می گردد.

1.تئوریهای سازمان و مدیریت

حدوداً 70% سوالات تئوریهای سازمان و مدیریت از تئوری های پیشرفته و 30% از اصول و مبانی مدیریت می باشد. ذیلاً منابع ذیل جهت مطالعه تئوریهای سازمان و مدیریت ذکر می گردند:

1-1- سازمانها، سیستم های عقلایی، طبیعی و باز

Organizations: Rational, Natural, and open systems

W. Richard Scott

پاورپوینت این کتاب در اینترنت موجود است. و نسخه ی قدیمی آن توسط دکتر میرزایی اهرنجانی ترجمه شده است.

1-2-

Organization theory

Modern, symbolic, and postmodern perspectives

Mary Jo Hatch Oxford university press

کتاب تئوری سازمان: مدرن، نمادین تفسیری و پست مدرن در سال 1385 توسط آقای دکتر دانایی فرد ترجمه شده است و بوسیله انتشارات افکار به چاپ رسیده است. عمدتا کتاب تئوری خانم هچ منبع دانشگاه تربیت مدرس، بهشتی ، تهران و پردیس قم است.

1-3- تئوری و طراحی سازمان (جلد اول و دوم) ، مولف: ریچارد ال دفت(1998)، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارساییان

Organization Theory & Design, Richard L. Daft

کتابهای فوق عمدتاً منبع دانشگاه علامه بوده اما بعنوان منبع سایر دانشگاهها نیز از آن استفاده می کنند.

1-4- تئوری سازمان(ساختار، طراحی، کاربردها)

تالیف: استیفن رابینز

ترجمه: دکتر الوانی، دکتر حسن دانایی فرد

بیشتر منابع اصفهان و پردیس قم است.

1-5- تئوری سازمان

مولف ریچارد هال، ترجمه: دکتر پارسائیان

1-6- نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان

مولفان، بارل و مورگان

ترجمه : محمدتقی نوروزی ، انتشارات سمت

1-7- نظریه های سازمان و مدیریت از نوین گرایی تا پسا نوین گرایی

تالیف: دکتر حسین رحمان سرشت

ناشر: موسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر

1-8- مبانی فلسفی تئوریهای سازمان

مولف: دکتر میرزایی اهرنجانی، انتشارات سمت

1-9- استعاره های سازمان

مولف: مورگان، مترجم: دکتر مشبکی

1-10- اصول و مبانی مدیریت

دکتر: علی رضائیان، انتشارات سمت

1-11- اصول و مبانی مدیریت، دکتر سید رضا سیدجوادین

1-12-

Organization Theory, Garret Jones

این کتاب با رویکرد استراتژیک نوشته شده است و برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته استراتژیک را دارند مناسب است.

1-13-

The Blackwell companion to organizations, Edited by: Joel Balum, Blackwell publishing 2005

این کتاب مجموعه کاملی است در مورد سازمان، اما بیشتر مناسب مقطع دکتراست.

1-14- اصول و مبانی مدیریت، دکتر جاسبی

1-15- اصول و مبانی مدیریت، گوئل کوهن

1-16- جزوه دکتر مصباح الهدی باقری، در تدریس اصول و مبانی مدیریت

1-17- جزوه دکتر وارث در تدریس تئوریهای سازمان، ریچارد اسکات

1-18- جزوه دکتر رضائیان در تدریس تئوری سازمان، خانم هچ

برای مطالعه بیشتر بعضی از کتابها ذیلاً اشاره می شوند:

19-management, Stephen P. Robbins

20- Management, Richard L. Daft

21- Management, griffin

22- Management Fundamentals, Gary Dessler prentice hall

23-Essentials of management, Harold koontz

24- Management, Krietner & kiniky

1-25- تئوری سازمان: اسطوره ها، 2جلدی، مترجم: دکتر علی پارسائیان

1-26- مقالات معتبر و مشهور در حیطه تئوری سازمان

و...

2. تئوری های مدیریت دولتی و خط مشی گذاری

البته بعضی از کتابهای مطرح شده در فوق همچون کتاب Scott، Hatch و سایر نویسندگان متناسب با تئوریهای مدیریت دولتی است و تعدادی کتاب نیز ذیلاً معرفی می شوند.

2-1- گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی (1380)

تالیف: دکتر سید مهدی الوانی، حسن دانایی فرد- انتشارات صفار

2-2- تئوریهای سازمان دولتی

مولف: رابرت بی دنهارت ترجمه: دکتر سید مهدی الوانی، حسن دانایی فرد

2-3- مدیریت دولتی نوین

مولف: آون هیوز ترجمه: دکتر الوانی، دکتر شورینی، دکتر معمار زاده- انتشارات مروارید

2-4-تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی

مولفان: دکتر الوانی و شریف زاده

2-6- خط مشی گذاری، انتشارات مدیریت دولتی

ترجمه: عباس منوریان

2-7- تئوری نظم در بی نظمی مدیریت

دکتر سیدمهدی الوانی، حسن دانایی فرد، انتشارات صفار

2-8- مدیریت عمومی

دکتر سید مهدی الوانی، انتشارات نشر نی

2-9- مقالات دکتر الوانی، دکتر فقیهی، دکتر وارث، دکتر دانایی فرد، دکتر سرمد، دکتر پورعزت و ...

2-10- نظریات سازمان دکتر مقیمی

3. روش تحقیق

معمولاً ضریب درس روش تحقیق در دوره دکتری نسبت به سایر دروس کمتر است (بجز تربیت مدرس) اما اهمیت آن بیشتر است. در واقع دروس تئوریها، رفتار و دروس تخصصی و زبان را اکثر داوطلبان می نویسند اما آمار، اقتصاد و روش تحقیق با وجود ضریب کم دروس تعیین کننده و سرنوشت ساز محسوب می شوند. بعضی از منابع روش تحقیق ذیلاً بیان می گردد. قابل ذکر است که تمرکز روش تحقیق بیشتر روی کیفی است.

3-1- روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت

ترجمه و تألیف: دکتر دانایی فرد، دکتر الوانی و دکتر آذر، انتشارات صفار

3-2- روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت

ترجمه و تالیف: دکتر دانایی فرد، دکتر الوانی و دکتر آذر

3-3- روش تحقیق در علوم انسانی

انتشارات سمت دکتر حافظ نیا

3-4- روش تحقیق، دکتر دلاور

3-5- روش تحقیق در علوم اجتماعی

مولف: ریمون کیوی و لوک وان کامپنهود، مترجم: دکتر عبدالحسین نیک گهر

3-6- روش تحقیق در علوم رفتاری

مولفان: دکتر زهره سرمد، دکتر عباس بازرگان و دکتر الهه حجازی ، موسسه نشر آگه

3-7- روش تحقیق، دکتر غلامرضا خاکی

3-8- روش تحقیق، دکتر عاصمی پور(جزوه دانشگاه امام صادق(ع))

3-9- جزوه دکتر خداداد حسینی

3-10- جزوه آقای گنجعلی

3-11- جزوه آقای لطیفی

3-12- جزوه آقای دکتر باقری

سایر کتابها:

3-13-

Business Research method, cooper

3-14-

Research method, Newman

3-15- مجموعه کتابهای دکتر اعرابی (روش تحقیق کیفی، کمی، موردی و ...)

4. آمار

4-1- آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول)

دکتر عادل آذر و دکتر منصور مومنی، انتشارات سمت

4-2- آمار و کاربرد آن در مدیریت(جلد دوم، تحلیل آماری)

دکتر عادل آذر و دکتر منصور مومنی، انتشارات سمت

4-3- تشریح مسائل آمار و کاربرد آن در مدیریت(جلد اول و دوم)

دکتر عادل آذر، دکتر مومنی و اسلام فاخر

4-4- آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول)

دکتر جمشید صالحی صدقیانی

4-5- آمار و کاربرد آن در مدیریت (آمار پیشرفته)

دکتر جمشید صالحی صدقیانی

4-6- جزوه دکتر عادل آذر در دانشگاه امام صادق (ع)

جهت مطالعه مطالب جدید که در کتاب نیامده است.

4-7-

Basic Business statistics, Bernson

5. مدیریت رفتار سازمانی

5-1- مبانی رفتار سازمانی، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت

5-2- انتظار عدالت و عدالت در سازمان، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت

5-3- مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت

5-4- مدیریت تعارض و مذاکره، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت

5-5- تعامل انسان و سیستم اطلاعاتی، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت

5-6- مدیریت فشار روانی ، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت

5-7- رفتار سازمانی، مولف: کریتنرو کینیکی، مترجمان: دکتر فرهنگی

5-8- مبانی رفتار سازمانی، دکتر سید رضا سید جوادین

5-9- تئوریهای رفتار سازمانی ، علی اکبر افجه ای

5-10- مبانی رفتار سازمان، مولف: استیفن پی رابینز، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارسائیان

5-11- رفتار سازمانی (فرد) ، مولف: استیفن پی رابینز، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارساییان

5-12- رفتار سازمانی (گروه) ، مولف: استیفن پی رابینز، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارساییان

5-13- رفتار سازمانی (سازمان)، مولف: استیفن پی رابینز، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارسائیان

کتابهای انگلیسی و مناسبی در زمنیه رفتار سازمانی وجود دارد که تعدادی از آنها اشاره می شود:

5-14-Behavior in Organizations, Greenberg prentice hall

5-15-Hellriegel, Don&etal, Organizational Behavior, west publishing co

5-16- Organizational Behavior

Robert, Kreintner & Angelo kiniki, McGraw hill

5-17- Organizational Behavior , Robbins Stephen P.

5-18-Managing Organizational Behavior, Schermerhorn, Jr.

6. منابع انسانی

6-1- استراتژی های منابع انسانی، مولف: مایکل آرمسترانگ

مترجم: دکتر اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی

6-2- استراتژی های منابع انسانی، مولف: من شولم و پیتر بامبرگر

مترجم: دکتر اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی

6-3- مدیریت منابع انسانی، دکتر سیدرضا سیدجوادین

6-4- منابع انسانی، دکتر حاج کریمی

6-5- مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت، دکتر اسفندیار سعادت

دانشجویانی که قصد ثبت نام در گرایش تخصصی منابع انسانی را دارند لازم است که کتابهای مدیریت بهره وری نیروی انسانی، مدیریت منابع انسانی و حقوق و دستمزد و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی را مطالعه نمایند.

7. مدیریت استراتژیک (راهبردی)

7-1- مدیریت راهبردی، انتشارات سمت

مولف: پیرس و رابینسون، ترجمه: دکتر حسینی

7-2- مدیریت استراتژیک، دفتر پژوهش های فرهنگی

مولف: فرد آر دیوید، مترجم : دکتر اعرابی

7-3- مبانی مدیریت استراتژیک، دفتر پژوهش های فرهنگی

مولف: تامسون و ویلن ، مترجم: دکتر اعرابی

7-4- مدیریت استراتژیک، انتشارات هیئت

مولف: کارون جان، جفری هریسون، مترجم: دکتر بهروز قاسمی

7-5-

Strategic Management: an integrated perspective, Hill & Jones

7-6- جزوات دکتر حاجی پور

8. مدیریت بازاریابی

بازاریابی عمدتاً شامل رفتار مصرف کننده ، اصول و مبانی بازاریابی، بازاریابی صنعتی، بازاریابی خدمات، مدیریت بازاریابی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی جهانی، بازاریابی بین المللی، تحقیقات بازاریابی و استراتژی های بازاریابی (برنامه ریزی بازاریابی) می شود که ذیلاً بعضی از منابع ذکر می گردند:

8-1- ویلیام ویلکی ،  Consumer Behavior

8-2- اصول بازاریابی، مولف: فیلیپ کاتلر مترجم: دکتر بهمن فروزنده، ترجمه دوم: دکتر پارسائیان

8-3- مدیریت بازاریابی، مولف: فیلیپ کاتلر مترجم: دکتر بهمن فروزنده

8-4- کاتلر در مدیریت بازار

8-5- مدیریت بازاریابی، دکتر ونوس، دکتر روستا و دکتر ابراهیمی

8-6- Internet Marketing

8-7- بازاریابی جهانی، مولف: وارن جی کیگان

مترجم: دکتر عبدالحمید ابراهیمی

8-8-بازاریابی بین الملل، مولف: دکتر محمدعلی بابایی

8-9- International Marketing, Philip Cateora McGraw-Hill

8-10- تحقیقات بازاریابی، انتشارات سمت

مولف: دکتر ونوس، دکتر روستا، دکتر ابراهیمی

8-11- برنامه ریزی بازاریابی، علی اکبر اسلام

موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

8-12- بازاریابی جهانی، مولف: اچ اختر، مترجم: دکتر اسماعیلی

8-13- مجموعه مقالات اساتید بزرگوار، دکتر روستا، دکتر ابراهیمی و دکتر ونوس و...

8-14- جزوه بازاریابی دکتر باقری

8-15- جزوه بازاریابی بین المللی دکتر باقری

8-16- استراتژی های بازاریابی، انتشارات : دفتر پژوهش های فرهنگی

اورویل سی . واکر، هارپر دابلیو بوید، ترجمه: دکتر سید محمد اعرابی و داود ایزدی

د) بررسی آماری کارنامه ها، سوالات، جایگاه مصاحبه و آزمون کتبی

عمدتاً 30% نمره قبولی قطعی در دانشگاههای مذکور مربوط به سوابق تحصیلی و 70% مربوط به آزمون کتبی تخصصی است. اگر دانشجویی 2 مقاله علمی پژوهشی داشته باشد بعنوان دانشجوی ممتاز محسوب شده و می تواند در دوره دکتر ادامه تحصیل بدهد.

مصاحبه شامل 4 بخش مقالات، پروژه ها، تدریس و سخنرانی علمی، تألیف کتاب و ارائه سمینار و کنفرانس هاست. در مصاحبه بیشتر ا انگیزه دانشجو برای تحصیل در مقطع دکترا پرسیده می شود. و سرانجام مجموع نمره مصاحبه و نمره نهایی تعیین کننده نمره قبولی قطعی می باشد. خوب است که دانشجویان کدهای پایین فعالیتهای پژوهشی را از سالهای دوم و سوم شروع نمایند که هم در یادگیری آنها موثر است و هم ذخیره ای برای پذیرش دوره دکترا است. سوالات عمدتاً روی مباحث جدید متمرکز بود. بعنوان مثال بحث های مدیریت دانش، یادگیری سازمانی، مدیریت دولتی نوین و ... در سوالات مشاهده می شود.