مأموریت: آموزش سیتاوی برای هر پژوهشگر، استاد و دانشجوی ایرانی 

آموزش گام به گام  نرم‌افزار مقاله‌نویسی سیتاوی

فیلمی را در ted.com  تماشا می‌کردم که در آن گوینده می‌گفت، نسل کنونی نسل شبکه است. وقتی نیک می‌اندیشیم می‌بینیم که در توصیف ویژگی‌های ارتباطاتی این نسل، چندان بیراهه هم نگفته است. نسلی که با انواع سخت افزارها و نرم افزارهای چند رسانه‌ای آشناست و تقریباً اکثر فعّالیّت‌های روزمره خود را در حوزه‌های مختلف با این ابزارها انجام می‌دهد. استفاده از رایانه، اینترنت، تلویزیون، رادیو، تلفن همراه، دورنگار و دهها ابزار چندرسانه‌ای دیگر در نسل کنونی حیرت انگیز است. آنچنان زندگی امروز به این ابزارها وابسته شده‌ است که تصور نبود آنها  باعث مختل شدن زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد شد.

توزیع دانش در حجم بسیار عظیمی آنچنان صورت گرفته است که هنوز دانش قبلی در وجود پژوهشگران نهادینه نشده است که حوزه‌های جدیدتری از آن کشف می‌شود.

در پژوهش و آموزش نیز همینطور است. تخته سیاه و گچ و تخته سفید و ماژیک جای خود را به پاورپوینت و ارائه‌های معلم و دانش‌پژوه با استفاده از کامپیوتر، ویدئو پروجکشن و ... داده است. مهمتر از همه اینها، جعبه فیش‌های قدیمی و یادداشت‌برداری در لابلای کتاب‌ها، جای خود را به نرم‌افزار سیتاوی داده است. نرم‌افزاری که تمامی سیاه‌مشقهای بعدی (‌در نسل شبکه؛ تایپ‌های ده‌انگشتی!) تلاش خود را برای کاربرد و معرفی آن در عرصه پژوهش بکار می‌گیرد.

 سرعت تعاملات استادان و دانشجویان نسبت به قبل، زیادتر شده است. در رایانامه هر  پژوهشگر می‌توان فایلهای زیادی از مطالب تایپ شده یافت که بین افراد مختلف رد و بدل می‌شوند و خروجی آنها در قالب مقالات، کتاب و غیره به دست پویندگان دانش می‌رسد. امروزه حتی انیمیشن و مستند و انواع فیلم‌ها به کمک دانشگاهها آمده اند تا هر بیشتر و سریعتر در توسعه و تعمیق دانش بشری بکوشند.

آنچه امروز مسلم است زمانی برای انجام برخی از کارها به صورت چند باره و چند باره وجود ندارد. محاسبات رایانه‌ای به سرعت بیشتر از محاسبات دستی بوده و در بیشتر اوقات، پاسخ‌ها، از خطاهای بشری محفوظند. نسل کنونی، نسل غوطه ور شده در اقیانوس دانش است. این دانش سراسر وجودش را احاطه کرده است. حتی برای تفریح و گردشگریِ بهتر، به دانش بیشتر و عمیق تر از مکان های گردشگری نیاز است.

نسل ما، نسل بهره‌برداری از فرصت‌ها و زمان‌هاست. نسلی که در این انبوه دانش باید تفکر و اندیشه کند نه اینکه زمان خود را صرف فعّالیّت‌های تکراری کند (‌به عنوان مثال، وقتی که قابلیت دریافت مآخذ و ورود خودکار آنها در مقاله وجود دارد، چرا پژوهشگر باید وقت خود را صرف تایپ و تنظیم آنها کند؟). یکی از استادان بزرگوارم می‌گفت «مقاله‌ام را به یکی از نشریات خارجی فرستادم، پذیرفته نشد. تصمیم گرفتم آن را به نشریه ای دیگر بفرستم. چون استاندارد مأخذدهی درون متنی و پایان متنی آن با نشریه قبلی فرق داشت، 7 ساعت زمان برد تا منابع و مآخذ را متناسب با نشریه جدید تنظیم گفتم. با احترام در پاسخش گفتم: استاد! اگر Citavi (‌یا حتی EndNote) داشتی فقط و فقط یک دقیقه می‌شد.! براستی چرا باید استادان اهل فکر و اندیشه ما زمان خود را اینگونه صرف کارهایی که می توان آن را به نرم‌افزار سپرد سپری کنند؟ 

من به تجربه، پاسخ را در استفاده از نرم‌افزارها یافته‌ام . برای پژوهش‌های کمّی نرم‌افزارهای SPSS و لیزرل و اکسل زیاد استفاده شده است. امیدوارم که نرم افزارهای پژوهش کیفی همچون Nvivo 10، MaxQda و َAtlas.ti نیز در تحقیقات کیفیِ مربوط به مسائل کشور جای خود را باز کند.

اما ما در کنار نرم افزارهای فوق به نرم افزاری نیاز داریم که فرایند پژوهش را هم مدیریّت کند: مثلاً  بتوانیم مآخذ را از اینترنت وارد آن کرده و سپس فایل‌های تمام متن آن مأخذ را ضمیمه‌اش کنیم و هیمنطور از فایلهای موجود و اندیشه‌های خود فیش بردرای کنیم و سرانجام ساختار مقاله،رساله یا کتاب خود را تنظیم و آن را به نرم‌افزارهای واژه‌پرداز همچون WORD ارسال کنیم تا چارچوب مقاله کامل شده و برای انتشار آماده گردد. این همان نرم افزاری است که شاید شما مدت‌ها به دنبالش بودید.


ما در اینجا با عنایت از الطاف خداوند متعال سعی می‌کنیم به صورت گام به گام به همراه تصویر، ویدیو و متن نرم‌‌افزار سیتاوی را آموزش دهیم. سپاسگزار خواهم بود، اگر این بلاگ را به دیگران معرفی کنید.
  1.   کارگاه اول: ضرورت، کاربردها و تنظیمات نرم‌افزار سیتاوی

مشاهده ویدئو

  1. کارگاه دوم: ورود منابع و مآخذ پژوهش (‌مانند کتاب،‌ فیلم،‌ مقاله و...)‌ به نرم‌افزار

    1. ورود مآخذ به نرم‌افزار از طریق شابک کتاب‌ها

    2. ورود مآخذ به سیتاوی از طریق جست‌وجوی برخط (آنلاین) در وب

    3. ورود مآخذ به نرم‌افزار از بانک‌های اطلاعاتی

      1. ورود مآخذ از پایگاه اطلاعاتی wiley
      2. ورود مآخذ از بانک اطلاعاتی Emerald
      3. ورود مآخذ از پایگاه اطلاعاتی Jstor
      4. ورود مآخذ از پایگاه مقالات نورمگز (‌فارسی)
      5. ورود مأخذ از پایگاه اطلاعاتی Ebsco
      6. ورود مآخذ از پایگاه اطلاعاتی Proquest
      7. ورود مآخذ از پایگاه اطلاعاتی Science Direct
      8. ورود مآخذ از پایگاه نمایه Scopus
      9. ورود مآخذ از پایگاه نمایه ISI Web of Knowledge
    4. ورود مآخذ از وب‌سایت‌ها و گوگل دانش‌پژوه به نرم‌افزار
    5. ورود مآخذ از طریق  افزونه پیکر (Citavi Picker) به نرم‌افزار 
    6. ورود مآخذ از سایر نرم‌افزارها (‌فایل‌های اکسل، اکسس و ...)
    7. ورود مآخذ از اندنوت و نرم‌افزارهای مدیریت مآخذ دیگر
  2. کارگاه سوم: جست‌وجو و ورود فایل‌های  PDF و غیره به نرم افزار سیتاوی
  3. کارگاه چهارم: فیش‌برداری
  4. طبقه‌بندی اطلاعات و داده‌های موجود در نرم‌افزار
  5.  تنظیم چارچوب مقاله
  6. تنظیمات پیشرفته نرم‌افزار